Koncerty

艁adowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie min臋艂o.

馃實 Sanatorium Of Sound 10 – WIOSNA

22 marca - 24 marca

Oto dziesi膮ty rok istnienia festiwalu Sanatorium of Sound. Nadchodz膮c膮 edycj臋 prezentujemy pod has艂em Czas. Rytm.

Czas. Rytm. Czas. Rytm.
Czas. Rytm Rytm Rytm. Czas. Rytm Rytm Rytm.

Przez wszystkie te lata starali艣my si臋 prezentowa膰 program bogaty w eksperymentalne dzia艂ania artystyczne, kt贸re ponownie osnute b臋d膮 wok贸艂 problematyki czasu. Tym razem skoncentrujemy si臋 na tym, co porz膮dkuje czas w muzyce 鈥 rytmie. Porz膮dkuje, podporz膮dkowuje, a czasem r贸wnie偶 zaskakuje, dezorientuje.
Rytm postrzegamy te偶 jako jedno z fundamentalnych poj臋膰, pozwalaj膮cych opisywa膰 wsp贸艂czesn膮 kultur臋. Samo s艂owo 鈥瀝ytm鈥 pochodzi od greckiego rhythmos (峥ハ呂肝枷屜), kt贸ry oznacza skoordynowany ruch, a zarazem ma zwi膮zek z czasownikiem rhein (峥ノ) 鈥 鈥瀙艂yn膮膰鈥, 鈥瀙orusza膰 si臋鈥. Etymologicznie odnosi si臋 zatem do zorganizowanego, powtarzaj膮cego si臋 ruchu. W teorii muzyki rytm d藕wi臋k贸w nadaje kompozycji sens i porz膮dek. Ale odgrywa te偶 kluczow膮 rol臋 w budowaniu wsp贸lnoty i przekazywaniu warto艣ci kulturowych. Definiowany szerzej, wci膮偶 jako si艂a porz膮dkuj膮ca, wp艂ywa zar贸wno na funkcjonowanie pojedynczych byt贸w, jak i na struktur臋 ca艂ych spo艂ecze艅stw. Aktualnie rytm zdaje si臋 by膰 poj臋ciem poddawanym intensywnym eksploracjom i innowacjom, zw艂aszcza w kontek艣cie zmian socjokulturowych i dynamicznego rozwoju technologii, co wida膰 chocia偶by na przyk艂adzie algorytm贸w komputerowych, proces贸w przetwarzania i analizy danych czy uczenia maszynowego, kt贸re opieraj膮 si臋 w艂a艣nie na rytmie cykli obliczeniowych.
Jednocze艣nie rytm pozostaje skutecznym narz臋dziem pozwalaj膮cym na nowo okre艣li膰 w艂asn膮 cielesno艣膰, a tak偶e nauczy膰 si臋 uwa偶nego obserwowania i przyjmowania zmian zachodz膮cych w ponowoczesnym 艣wiecie. Henri Lefebvre pisa艂, 偶e nale偶y ws艂ucha膰 si臋 w swoje cia艂o, aby m贸c rozpozna膰 r贸偶nego rodzaju rytmy nas otaczaj膮ce. Podobnych praktyk uczy艂a Pauline Oliveros. To cia艂o s艂u偶y za metronom.

Czas. Rytm Rytm Rytm Rytm. Czas Rytm Rytm Rytm Rytm.

Podczas wiosennej ods艂ony Festiwalu Sanatorium D藕wi臋ku odkryjemy nowe, zaskakuj膮ce rytmy wypowiedzi muzycznej. Czasem b臋d膮 one stanowcze i namacalne (Rafa艂 Ryterski) lub mechaniczne (Mariam Gviniashvili), czasem ledwo wyczuwalne, podsk贸rne (Giuseppe Ielasi) lub rozmarzone (Peder Niilas T氓rnesvik). Innym razem improwizowane, jakby rozsypane (Krzysztof Cybulski) lub w艂a艣nie t膮 jako艣ci膮 hipnotyzuj膮ce (Judith Hamann). Sprawdzimy co stanie si臋 z metrum, gdy zestawimy ze sob膮 dwa rytmy (Nora Klungres忙ter i Susanne Xin). Muzyka w rytmie przez wizualno艣膰 podyktowanym (Gerard Lebik plays Wac艂aw Szpakowski, wykonanie Treatise Corneliusa Cardew przez Sanatorium of Sound Ensemble: Hamann, Ielasi, Lebik). Nie zapomnimy te偶 o ruchu cia艂a, przez kt贸re przep艂ywa rytm (DJ sety: Karolinda, monster, Zi煤r).
Czas. Rytm.
PROGRAM: https://sanatoriumofsound.com/edi…/sanatorium-of-sound-10/

22 MARCA
KINO ZDROWIE
19:00 Mariam Gviniashvili A/V 20:00 Rafa艂 Ryterski
21:00 Peder Niilas T氓rnesvik
KINO FOYER
22:00 KAROLINDA (DJ set)

23 MARCA
SANATORIUM DR BREHMERA
10:00-18:00 INSTALACJE D殴WI臉KOWE
Krzysztof Cybulski – Acoustic Additive Synthesizer,
Gerard Lebik plays Wac艂aw Szpakowski (1883鈥1973) – Rhythmic Lines Vol 2
13:00 Krzysztof Cybulski
PARK ZDROJOWY
15:00 Nora Klungres忙ter/Susanne Xin
KINO ZDROWIE
18:45 Otwarcie wieczoru: Zuzanna Fogtt, Gerard Lebik 19:00 Giuseppe Ielasi
20:00 Judith Hamann
21:00 Zi煤r
KINO FOYER 22:00 MONSTER (DJ set)

24 MARCA
KINO ZDROWIE
13:00 Sanatorium of Sound Ensemble plays Treatise by Cornelius Cardew (Judith Hamann, Giuseppe Ielasi, Gerard Lebik)
EN
In Situ Contemporary Art Foundation, Zuzanna Fogtt and Gerard Lebik would like to invite you to the 10th edition of the Sanatorium of Sound Festival in Soko艂owsko, Poland. Celebrating the anniversary is an occasion for surprises. The upcoming edition is presented under the theme Time. Rhythm. and it will take place on 22-24 March 2024. The events will take place as part of HILO – Norwegian-Polish Platform for New Music Development – a platform for collaborations between Polish and Norwegian artists, musicians, curators, educators and organisers working in the field of new music in the broadest sense.
Time. Rhythm. Time. Rhythm.
Time. Rhythm Rhythm. Time. Rhythm Rhythm.
All these years, we have tried to present a programme rich in experimental artistic activities, which will once again revolve around the issue of time. This edition, we will focus on the organisation of time in music鈥搑hythm. It orders, subjugates, and sometimes also surprises, confuses.
During this year’s Sanatorium of Sound Festival, we will discover new and surprising rhythms of musical expression. Sometimes they will be bold and tangible (Rafa艂 Ryterski) or mechanical (Mariam Gviniashvili), sometimes barely perceptible, subcutaneous (Giuseppe Ielasi) or dreamy (Peder Niilas T氓rnesvik). At other times improvised, as if scattered (Krzysztof Cybulski) or hypnotising with the same quality (Judith Hamann). We will see what happens to the metre when two rhythms are juxtaposed (Nora Klungres忙ter and Susanne Xin). The music will also pulsate in the rhythm dictated by the visuality (Gerard Lebik plays Wac艂aw Szpakowski, Sanatorium of Sound Ensemble plays „Treatise” by Cornelius Cardew: Hamann, Ielasi, Lebik). Finally, we won’t forget the movement of the body through which the rhythm flows (DJ sets: Karolinda, monster, Zi煤r).
Time. Rhythm.
We also see rhythm as one of the fundamental concepts to describe contemporary culture. The word 'rhythm’ itself comes from the Greek rhythmos (峥ハ呂肝枷屜), which means coordinated movement, and is also related to the verb rhein (峥ノ)鈥’to flow’, 'to move’. Etymologically, therefore, it refers to an organised, repetitive movement. In music theory, the rhythm of sounds gives meaning and order to a composition. But it also plays a key role in community building and the transmission of cultural values. Defined more broadly, still as an organising force, it affects both the functioning of individual entities and the structure of whole societies. At present, rhythm seems to be a concept undergoing intensive exploration and innovation, especially in the context of socio-cultural changes and the dynamic development of technology, as can be seen, for example, in computer algorithms, data processing and analysis processes or machine learning, which are based precisely on the rhythm of computational cycles.
At the same time, rhythm remains an effective tool for redefining one’s own corporeality and learning to carefully observe and embrace the changes taking place in the postmodern world. Henri Lefebvre wrote that one should listen to one’s body in order to be able to recognise the different kinds of rhythms surrounding us. Pauline Oliveros taught a similar practice. It is the body that serves as a metronome.
Time. Rhythm Rhythm Rhythm. Time Rhythm Rhythm Rhythm.
The project 'HILO – Norwegian-Polish Platform for new Music Development’ was co-financed by the European Economic Area Financial Mechanism (EEA) 2014-2021 and the state budget.

Szczeg贸艂y

Pocz膮tek:
22 marca
Koniec:
24 marca
Wydarzenie Tagi:
, ,
Witryna internetowa:
https://www.facebook.com/events/1461492601376490/

Organizator

#szerowanienieboli

Miejsce wydarzenia

Soko艂owsko Laboratorium Kultury
R贸偶ana 3
Soko艂owsko, Poland
+ Google Map
Skip to content